شرکت ها با ملاحظات دسترسی پایین (کسب و کاری که تمام ساعات فعال نیست مانند فروشگاه های زنجیرهای، خرده فروشی)، ممکن است تجهیزات در دسترس کمتری داشته باشند، مانند موسساتی که خدمات بانکی ملی ارائه می دهند، سازمان های دولتی و بهداشت و درمان.
تجهیزات مورد نیاز مرکز داده باید در محدوده ی پروژه (Project Scope) مشخص شود. دانستن این که کدام دستگاه ها، یا گروه های دستگاه ها، مأموریت حیاتی دارند و کدام دستگاه ها در هر سطح دسترسی تحت مأموریت حیاتی هست در تعیین بسیاری از جنبه های مرکز داده، افزونگی سیستم ها در مرحلهی اول، مهم است. این ها عبارتند از:
• افزونگی دستگاه ها:
تعدادی از دستگاه های پشتیبان که باید در مواقع خرابی تجهیزات در دسترس باشند.
• افزونگی برق:
مواردی که از قسمت های مختلف شبکه تغذیه می شود، تعدادی از UPSهای سیستم و غیره. که باید مطمئن شد این سیستم ها در حال اجرا هستند.
• افزونگی خنک کننده:
تعدادی از واحدهای HVAC (تهویه مطبوع) اضافی باید در دسترس باشد تا در مواقعی که یک یا چند واحد خنک کننده دچار مشکل میشود، قابل استفاده باشد.
• افزونگی شبکه:
تعدادی از تجهیزات شبکه باید در دسترس باشد تا در مواقع بروز مشکل، قابل استفاده باشد.وجود چند لینک ارتباطی به ISP و وجود چند ISP برای شبکه مورد احتیاج است تا در صورت بروز مشکل در یکی از آنها، مشکلی در شبکه شرکت شما پیش نیاید.
در بیشتر مواقع، مرکز داده یک پروفایل در دسترس واحد نخواهد داشت. مشاغل متعدد می توانند از سیستمی به سیستم دیگر بروند و برخی از وظایف از بسیاری دیگر در سطح دسترسی بالاتری قرار دارند و بسیار حیاتی هستند. برخی ممکن است بیشتر در دسترس باشند، اما کمتر مهم باشند.
تعیین ریسک تمام عملیات، نقش اصلی را برای تصمیم گیری های متعدد ایفا می کند.
به طور مثال بانک Chekhovian تصمیم میگیرد سیستم های کامپیوتری خود را ارتقاء دهد و یک مرکز داده برای نگهداری داده هایی با حجم زیاد راه اندازی کند. هنگام تصمیم گیری برای چگونگی تجهیز مرکز داده ها
سئوال چگونگی در دسترس بودن تجهیزات پیش می آید.(عملیات متعددی از مرکز داده و پروفایل های در دسترس مختلفی وجود دارد. سوابق داده ها از عملیات شرکت ها و گرایش عمومی برای تعیین پروفایل در دسترس سیستم هایشان کمک می کند.)
FIGURE 2-1 Availability Profile of the Chekhovian Bank Data Center
آنالیز این پروفایل در زیر آمده است:
• تراکنش ATM که بسیار مورد استفاده است (مأموریت بحرانی) و در تمام ساعات مورد استفاده است. و سیستم های افزونگی برای آن بسیار حیاتی است.
• معاملات سهام و امنیت، باید دائماً در طول ساعات اداری (مأموریت بحرانی) در دسترس باشد و در دیگر ساعات روز باید در دسترس باشند، بنابراین در نظر گرفتن سیستم های افزونه برای آن حیاتی است.
• وام های خانه مهم هستند، اما از کار افتادن آن فاجعه آمیز نخواهد بود. افزونگی ایده خوبی است ولی می تواند در نظر گرفته نشود.
• وب سایت خدمات اجتماعی باید در تمام ساعات در حال اجرا باشد تا مردم بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. اما سرویسی حیاتی نیست و زمان های downtime آسیب نخواهند رساند. رعایت افزونگی ممکن است ارزشمند نباشد.
• ایمیل خدمات اجتماعی فقط یک بار در هفته در عصر فرستاده میشود و اگر ایمیل ها دیر فرستاده شود، آسیبی به شرکت نمیرسد. پس افزونگی مورد نیاز نیست.
آنالیز
تحلیل گران با ارزیابی ریسک، و تعیین هزینه خرابی در هر قسمت از پروفایل به تصمیم گیری بهتر کمک میکنند. آنها تعیین میکنند که سرویس دهنده های ATM و معاملات سهام مشاغلی حیاتی هستند. درآمد هر دپارتمان در هر دقیقه خرابی 000/500 دلار پایین می آید.
با کاربردهای RLU، طراح مرکز داده می تواند محاسبه کند سیستم ها به KW200 برق نیاز دارند.
هزینه ژنراتور kw200 , دو میلیون دلار است . هزینه یک UPS 20 دقیقه ای با kw200 , 450.000 دلار است . بنابراین با 2045 میلیون دلار , بانک می تواند با این تنظیمات برق فراهم کند . هنگامی که قطعی 5 دقیقهای وجود دارد ، 205 میلیون دلار از دست می رود , یک ژنراتور و یک UPS به عنوان هزینه های قابل دوام در نظر گرفته می شوند.
سرورهای Home loan (وام خانه) بانک به kw100 برق احتیاج دارند و آنالیز ریسک ها تعیین می کند که قطعی این دپارتمان در هر دقیقه 5000 دلار هزینه دارد . هزینه یک ژنراتور kw100 ممکن است 300000 دلار باشد . تحلیل گران ریسک با مراجعه به شرکت برق سابقه قطعی برق در منطقه در طی 5 سال اخیر ، را دریافت می کنند. این اطلاعات نشان می دهد که آنها به طور متوسط , دو بار قطعی برق در سال داشته اند ولی هر قطعی برق کمتر از 10 دقیقه بوده است . بنابراین گروه AM و و معاملات سهام به یک UPS 20 دقیقه ای با قدرت kw200 احتیاج دارد . این UPS می تواند با هزینه ای معادل 150000 دلار به kw300 ارتقا یابد .
در هر 10 دقیقه قطعی در یک سال ، هزینه ارتقاء این UPS در طی یک سال و نیم توسط خودش باز می گردد. این ارتقا به نظر با دوام میآید ولی ژنراتور kw100 نه , چرا که برای بازگشت سرمایه، 200 دقیقه قطعی لازم است .
سیستم های که وب سایت خدمات اجتماعی و ارسال mail را اجرا می کنند حتی اگر چند روز down شوند، قابل توجه نیستند. بنابراین مشخص می شود ، هیچ هزینهی اضافی برای افزایش دسترسی این سیستم ها تایید نمیشود .
هزینه سرویس ها برای افزایش دسترسی، یک زنجیره است . هر مرحله افزایش دسترسی یک هزینه دارد. در بعضی نکات هزینه مرحله بعد ممکن است برای مقدار down time سیستم ها ارزشمند نباشد . بنابراین تعیین آنچه پروفایل در دسترس تنظیمات توسط هزینه های تنظیمات مشخص میشود، غیر قابل دسترس است .
همان طور که در ابتدای بخش (بودجه) صحبت شد ، این درباره فراهم کردن آنچه مورد نیاز مشتریان است نیست. آنها همیشه همه چیز میخواهند. این مهم است که چه مقدار پول برای آنچه می خواهند، هزینه میکنند. این هزینهی تجارت مؤثر است .