ویژگی های پورتال سازمانی - دورتال
آنچه كه براي پورتال ميبايست در نظر گرفته شود، سيستمي خواهد بود كه به دليل وسعت ، دامنه فعاليتها و حساسيت جايگاه مديريتي ، داراي توانمنديها و امكانات منحصر بفردي در تمام جنبه هاي طراحي و اجرا باشد. خط مشي كه سيستم هاي پورتالي مي بايست در نظر داشته باشند راهي است كه در نهايت ميبايست به سمت ايجاد يك سيستم فراگير دولت الكترونيكي منتهي شود. بنابراين سيستم پورتال ، چيزي فراتر از يك وب سايت معمولي خواهد بود .تفاوت ميان اين دو در زير آمده است:
خصوصيت
|
وبسايت سازماني
|
پورتال سازماني
|
ساختار
|
سايت بر اساس ساختار شركت (سازمان) سازماندهي شده است
|
سايت بر اساس نيازها و علايق كاربران سازماندهي شده است
|
صفحات سايت
|
معمولا حاوي ليستي از خدمات است
|
حاوي گزينههايي بر اساس نيازهاي كاربران است
|
محتوا
|
اساسا حاوي اطلاعات ايستا است
|
علاوه بر اطلاعات حاوي محاورهها و تراكنشها است
|
تراكنشها
|
تراكنشهاي محدودي ارائه ميدهد
|
همواره تراكنشهاي جديدي ايجاد ميكند
|
نماي ظاهري و عملياتي
|
ميان وبسايتهاي خدماتي، نماي ظاهري و عملياتي مشترك وجود ندارد
|
ميان تمام وبسايتها نماي ظاهري و عملياتي مشترك وجود دارد
|
راهبري
|
سيستم راهبري كاربران در سايتهاي مختلف متفاوت است
|
يك سيستم راهبري سازگار و يكسان وجود دارد
|
ارتباط با سيستمهاي IT
|
هيچ گونه ارتباط حتي با سيستمهاي IT شعبات
|
ارتباط پايدار با سيستمهاي IT شعبات
|
پشتيباني از مشتري
|
خدمات رساني به مشتري به صورت مستقل و ارتباط حضوري در مواقع ضروري
|
امکان ارتباط با سيستم مديريت ارتباط با مشتري CRM، به همراه ارتباط با تلفن گوياي خودكار IVR و مكانيزم بازخورد
|
(تفاوت ميان وب سايت سازماني و پورتال سازماني)
مخاطبان پورتال
سيستمهاي پورتال براي دو دسته از مخاطبان طراحي و پياده سازي مي شوند . که در نهايت آنچه براي آنها در نظر گرفته مي شود بر اساس نيازمنديها و انتظارات آنها مي باشد.
بازديد کنندگان
در بخش بازديد کنندگان، پورتال به ارائه خدمات به کاربران مي پردازد و هدف آن در اختيار قرار دادن اطلاعات به صورت طبقه بندي شده و همچنين هدايت کردن آنها به اطلاعات مورد نظر مي باشد.
مديران
در اين بخش پورتال با فراهم کردن ابزارها و رابط هاي ويژه ، به مدير پورتال اين امکان را مي دهد که به سطوح مختلف مديريت پورتال دسترسي پيدا کرده و بر اساس روشهاي تعيين شده در طراحي پورتال ، به تعيين محتواي پورتال و يا اخذ گزارشات مورد نياز بپردازد.
توسعه منابع در پورتال
سيستم پورتال به دليل ويژگيهای ساختاري بخشهاي مختلف آن متشکل از منابع مختلفي است. اين منابع متشکل از منابع اطلاعاتي و آيتم های چند رسانه اي مي باشد .بنابراين سيستمي که براي اين منظور در نظر گرفته خواهد شد قابليت فراهم کردن اين منابع را در يک قالب ساخت يافته خواهد داشت.
محتواي پورتال
محتواي پورتال شامل بخشهاي خدماتي و اطلاعاتي مختلفي خواهد بود که بر اساس ويژگيهاي سازماني و تحليلهاي اتجام شده در نظر گرفته خواهد شد.
ساختار اطلاعاتي
تمامي آيتم هاي اطلاعاتي که در بخشهاي مختلف پورتال ارائه خواهند شد بر اساس داده هايي خواهد بود که بر اساس ساختارهاي تعريف شده اطلاعاتي طبقه بندي شده و با استفاده از ابزارهاي کارآمد در قالب يک چهارچوب چند بخشي و چند سطحي با در نظر گرفتن معيارهاي مناسب بصري به کاربران ارائه خواهد شد.
مديريت منابع
کليه منابع تشکيل دهنده سيستم پورتال، اعم از اطلاعاتی و خدماتي و بصري، توسط بخش رابط مديريت پورتال سازماندهي و مديريت خواهد شد.